Classic Suzuki Scandinavia DK

 

 1952:

Suzuki-succesen steg og produktionen var hele 6000 motorcykler pr. måned !

 

 

1955:

Suzuki introducerer sin første virkelige motorcykel med 100 ccm, 2 gear og teleskop gaffel.

Den første bil ”Suzilight”, blev sat i produktion.


 

 

1956:

En stærkt forbedret 125 ccm motorcykel blev produceret.

 

 

1957:

Den første store motorcykel blev sat i produktion, en tocylinderet totaktsmaskine på 250 ccm.



 

 

1958:

Produktspekteret øges med mange nye modeller i forskellige kategorier.

 

 

1959:

En 125 ccm med to cylindere og ny knallert blev introduceret.

 

 

1960:

Suzuki vandt første præmie for sin indsats i 125 ccklassen på Isle of Man TT.


 

 

1961:

Ernst Degner – racerkører hos MZ – stopper og medbringer hemmeligheder fra MZ om totaktstuning. Dette skete under et løb i Sverige. Ernst førte langt foran alle konkurrenter, men kom aldrig i mål. I stedet kørte han direkte i depotet til Suzuki. Eksporten til Europa startede.

 

 

1962:

Eksporten til USA starter med 250 ccm og 50 ccm motorcykler.


 

 

1965:

Suzuki T20, eller X6 Hustler som den blev kaldt i USA, blev introduceret. T20 havde en tocylinderet totaktsmotor på 250 ccm og var verdens første produktionscykel med 6 gear. Suzuki fik et gennembrud i markedet og T20 placerede Suzuki i performance-klassen. Sikkert dén model som har betydet mest for Suzuki.


 

T20

 

1968:

I løbet af året vandt Suzuki syv sejre i 50 – og 500-klassen. Suzuki T 500 COBRA bliver introduceret – tocylinderet, hurtig og robust maskine som markerede Suzukinavnet på verdensplan.



 

 

1971:

C. Reinhardt blev importør i Danmark.


 

 

1972:

Som svar på Honda CB 750, blev GT 750 sat i produktion. Den havde en trecylinderet vandkølet totaktsmotor. I daglig tale en ”Vandbøffel”.

Samtidig startede produktionen af GT 380 og GT 550, som også havde trecylinderet totaktsmotor, men med luftkøling.

 

GT 750

 

1974:

Racermodellen RG 500, en kvadratisk firecylinderet totakter, som for alvor slog Suzuki navnet fast, på racerbanerne med mange mesterskaber. Samme år som RE 5 WANKEL. Som i modsætning til de andre modeller havde den specielle wankelmotor.

 

 

1977:

Her produceres de første firetaktsmodeller. Den tocylinderede GS 400 og firecylinderede GS 750, som blev en stor succes.

 

GS 750

 

1978:

GS 1000 kom på markedet

 

 

1980:

Nye modeller kommer på vejen, GSX og KATANA i mange forskellige kubikstørrelser. Katanaen blev især kendt for sit specielle udseende for dén tid.


 

Katana

 

1984:

Præsenteres RG 250 som gadecykel, en totoakts vandkølet tocylinderet v-motor.

 

 

 

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk